A + V

Wyzwanie

Niełatwa historia naszego państwa, z którą się utożsamiamy, wciąż wzbudza w nas wiele emocji. O losach Polaków, również przebywających poza granicami kraju, można by opowiadać całymi dniami. Wyruszali szukać nowego życia, uciekali przed wojną, gonili za chlebem lub marzeniami. Obszerne publikacje naukowe, grube tomy książek oraz niezliczone filmy zdają się wyczerpywać temat emigracji, jednak wciąż odkrywamy go na nowo. Nie tylko wspominamy kręte ścieżki losów naszych przodków, ale także tęsknimy za dziećmi, rodzicami oraz przyjaciółmi, którzy dzisiaj decydują się żyć za granicą. Jak więc opowiedzieć historię po pierwsze niełatwą, a w końcu tak ważną dla naszego Narodu? Jak sprawić by to, o czym powiedziano już tak wiele, wciąż ciekawiło i skłaniało do refleksji? Przyznajemy, że było to dla nas prawdziwe wyzwanie, w które włożyliśmy nie tylko mnóstwo czasu i wiedzy, ale także nasze serca. Również miejsce, w którym znajduje się Muzeum Emigracji –historyczny gmach Dworca Morskiego w Gdyni – nie jest przypadkowe. To stąd przez dziesiątki lat wypływały statki, na pokłady których miliony Polaków wsiadały z nadzieją na znalezienie lepszego jutra. Mamy nadzieję, że ekspozycje muzeum także zabierają zwiedzających w fascynującą podróż śladami polskich emigrantów.

Opis rozwiązania

Projektując system audiovideo dla Muzeum Emigracji wiedzieliśmy, że nie możemy trzymać się utartych schematów. Skala przedsięwzięcia oraz nietuzinkowe projekty wymagały zastosowania niecodziennych rozwiązań. Udowodniliśmy to już na samym początku wystawy. W Sali Głównej zwiedzających wita spektakularny globus, w którego wnętrzu umieściliśmy cztery multimedialne stanowiska z monitorami dotykowymi. Ponadto część prezentacji wyświetlana jest na wewnętrznej części kopuły przez projektory DLP, pozwalające uzyskać idealną ostrość obrazu o żywych kolorach.  Zadbaliśmy także o dyskretne oświetlenie, sprzyjające skupieniu oraz tworzące tło dla fascynujących historii wyświetlanych na ścianach globu. Dodatkowo, w dwóch łukach okalających instalację, zamontowaliśmy po cztery interaktywne stanowiska prezentacji multimedialnych z monitorami dotykowymi. Dzięki zbudowaniu od zera sieci strukturalnej ekspozycji jest ona kompatybilna z systemem av.
Kontrastem dla spokojnej Sali Głównej, będącej wprowadzeniem w historię emigrantów jest Sala Migracje, przepełniona gwarem średniowiecznych oraz nowożytnych języków. Symbolizują one ruchy migracyjne oraz narodowościowe na ziemiach polskich do XVIII wieku. Dzięki nagłośnieniu kierunkowemu PanPhonic ten pozorny gwar nabiera większego sensu – wystarczy stanąć pod poszczególnymi głośnikami, aby usłyszeć modlitwy wypowiadane w językach obecnych w tamtych czasach na ziemiach polskich. Można tutaj również zaczerpnąć informacji historycznych – wyświetlane są one na monitorach, a stanowiska odsłuchowe wyposażyliśmy w wandaloodporne słuchawki, które będą służyć tysiącom zwiedzających.
Wystawa Skok Cywilizacyjny pozwala dosłownie zanurzyć się w burzliwych czasach wielkiej rewolucji. Zastosowany przy wejściu ekran mgłowy wyświetla obraz wprost na chmurze, przez którą można przejść. Znajduje się tutaj również maszyna parowa z ruchomymi elementami, w której umieściliśmy wytwornicę dymu oraz zestaw nagłośnienia emitujący dźwięki pracujących trybów. Atmosferę przemysłowych dzielnic dopełnia generator zapachu imitujący woń dziewiętnastowiecznych manufaktur, który wzmaga wrażenie podróży w czasie.
Miejscem wyjątkowo ważnym, szczególnie dla mieszkańców Gdyni, jest Port, z którego tysiące Polaków wypływały w poszukiwaniu lepszego jutra. Zwiedzający mogą poczuć strach, nadzieję oraz tęsknotę towarzyszące tym podróżom wchodząc na pokład transatlantyku. Ogromne wrażenie robi niezwykle realistyczna scenografia z podświetloną burtą, z której spływa woda oraz w której oknach zamontowaliśmy monitory wyświetlające zdjęcia i filmy z międzykontynentalnych podróży. Z pokładu statku można natomiast obserwować widok słońca wschodzącego nad horyzontem. Efekt ten osiągnęliśmy instalując pod barizolem 500 metrów paska ledowego o zmiennych barwach oraz natężeniu światła. Całość instalacji sterowana jest centralnym systemem CRESTRON. Dodatkowo ciasne i mało komfortowe kajuty trzeciej klasy wyposażyliśmy w emiter zapachu, dzięki któremu można dosłownie poczuć warunki, w jakich nasi rodacy tułali się za chlebem.
Zderzeniem  z nowym światem był dla nich Nowy Jork, który – choć nie wszystkich powitał z otwartymi ramionami – dał mnóstwo nowych możliwości. Tę część historii śledzić można na zdjęciach oraz kioskach z monitorami opowiadającymi o przybyciu na wyspę Ellis. Ci, którzy nie znaleźli szczęścia w Ameryce Północnej peregrynowali na południe. Życie w Brazylii przedstawiliśmy w postaci filmu wyświetlanego z dwóch projektorów w trybie połączonego obrazu – tzw. „Blending”. Są one w stanie wyświetlać zsynchronizowaną kompozycję, jednorodną pod względem jasności i koloru, dającą efekt jednego wielkiego monitora. Także w tej sali zastosowaliśmy emiter zapachu brazylijskiej dżungli.
Historia emigracji w II RP została opowiedziana w formie interaktywnej podróży. W podłodze umieściliśmy maty naciskowe, które następnie zostały połączone z projektorami oraz przykryte mapą świata. Dzięki temu, po nastąpieniu na odpowiedni obszar, na ścianie lodowca wyświetla się film dotyczący  życia emigrantów w tej części globu. Natomiast najbardziej adekwatnym miejscem do opowiedzenia historii  Gdyni w tych czasach jest dźwig portowy – symbol miasta oraz opuszczających go na pokładach statków ludzi. Umieściliśmy na nim ekran z projekcją tylną, na którym wyświetlane są filmy opowiadające o życiu codziennym w latach trzydziestych. Prawdziwą atmosferę gdyńskiego portu  oddaje jednak instalacja „Batory w budowie”. To imponująca makieta legendarnego statku, będąca jednocześnie najbardziej charakterystycznym obiektem muzeum. Zwiedzający mogą poczuć się, jakby przenieśli się w czasie dzięki imitacji blasku spawanych maszyn oraz głośnikom, z których dobiegają dźwięki towarzyszące budowie statku. Na spragnionych dodatkowej wiedzy historycznej czekają monitory dotykowe NEC, projektory wyświetlające filmy  i zdjęcia oraz interaktywne plansze.
W niełatwą historię Polaków podczas II wojny światowej oraz tuż po niej wprowadza korytarz, w którego ścianie zamontowaliśmy monitor oraz głośniki wibracyjne, dające efekt zanurzenia się w dźwięku rozchodzącym się wokół zwiedzających. Wspominając powojenne losy Polaków nie sposób pominąć tysiące rodzin zesłanych na Syberię. Symbolizują je las sosnowy oraz wagon ZSRR. Uzupełniliśmy ich scenografię, instalując system projektorów gobo wyświetlający na ziemi igły leśnej ściółki, generator zapachów oraz oświetlenie. W tej części wystawy umieściliśmy także kioski z monitorami dotykowymi i stanowiska odsłuchu.
Należy pamiętać, że powojenne losy Polaków to nie tylko wschód – emigrowano do najdalszych zakątków świata. O historii Polonii można przeczytać na podświetlanych tubach, w których – oprócz wydruków z informacjami ze świata – umieściliśmy monitory, w tym wielkoformatowe monitory LCD 46” Samsung, monitory dotykowe oraz projektory, dzięki którym można pogłębić swoja wiedzę na temat życia na różnych kontynentach lub zagrać w gry tematyczne. Stanowiska odsłuchowe z wyborem języka wyposażyliśmy w monitory ze słuchawkami, natomiast tuby zostały podświetlone paskami LED.
Gratką dla tych, którzy z sentymentem wspominają audycje Radia Wolna Europa jest stary odbiornik radiowy, do którego wnętrza można wejść, by na chwilę cofnąć się w czasie. Stylizowane stanowiska odsłuchowe, odtworzona rozgłośnia radiowa oraz fragmenty starych audycji pozwalają poczuć się, jakbyśmy powrócili do PRLu. O najważniejszych wydarzeniach tamtych czasów przypomina słup ogłoszeń. Spragnieni oddechu czy zadumy mogą przystanąć na chwilę, aby posłuchać piosenek Jacka Kaczmarskiego a Ci, którzy tęsknią za rozrywką w starym stylu – wsiąść do Fiata 126P, włączyć radio i posłuchać audycji, które bawiły starszych i młodszych. Jest to możliwe dzięki systemowi nagłośnienia dopasowanemu do stanowisk.
W końcu wyczekana, wywalczona, upragniona Wolna Polska i rok 1989. O przełomie w historii kraju oraz ludziach, którym go zawdzięczamy opowiada 17 monitorów typu open frame wbudowanych w mapę Polski oraz stół ze stanowiskami audiowizualnymi, który wyposażyliśmy w monitory dotykowe oraz zestawy audio ze słuchawkami. Zadbaliśmy także o ekspozycję oraz oświetlenie poszczególnych elementów wystawy.
Tuż za ścianą znajduje się imitacja wnętrza samolotu w rzeczywistych wymiarach, symbolizująca emigrację w XXI wieku. Aby zwiedzający poczuli się jak w prawdziwym samolocie, zamontowaliśmy w oknach oświetlenie lightbox. Filmy wyświetlane na monitorach znajdujących się w zagłówkach foteli próbują odpowiedzieć na pytanie czy w dzisiejszych czasach, kiedy setki kilometrów przebywa się w kilka godzin w podniebnych kolosach, emigracja jest łatwiejsza? W jaki sposób różni się ona od podróży naszych przodków? Jakie są jej kierunki?
Ukoronowaniem wystawy jest kino 360o – 8 projektorów DLP wyświetla obraz w technologii aktywnej stereoskopii na ścianie okrągłej sali kinowej. Obsługują je kompatybilne z systemem zarządzania ekspozycją komputery prezentacyjne, dające pełną kontrolę nad obrazem oraz dźwiękiem dostarczanym przez zestaw nagłośnienia.
W muzeum znajduje się także przestrzeń edukacyjna dedykowana najmłodszym. W kolorowym wnętrzu przyjaznym dzieciom można na długie godziny oddać się zabawie i nauce. 50” monitor dotykowy Samsung wyświetla bajki nawiązujące go tematyki muzeum, natomiast projektor do podłogi interaktywnej i kinect stanowią idealny zestaw do gier tematycznych. Uzupełnieniem przestrzeni interaktywnej jest zestaw nagłośnienia oraz oświetlenie dostosowane do wzroku najmłodszych.
Muzeum Emigracji to nie tylko wystawy, ale także liczne wydarzenia kulturalne. Odbywają się one w sali konferencyjnej, która często zamienia się w salę kinową. Jest to możliwe dzięki projektorowi DLP wyświetlającemu obraz na ekranie projekcyjnym o szerokości 350 cm. Na co dzień jednak pomieszczenie służy zwiedzającym jako biblioteka multimedialna – znajdują się tutaj 4 stanowiska z monitorami Samsung, pozwalające przeszukiwać multimedialne zasobu muzeum.
Oprócz wystaw stałych wyposażyliśmy muzeum w 5 zestawów wspomagających wystawy czasowe. W ich skład wchodzi monitor na wózku z wbudowanym playerem, mogący służyć do wyświetlania prezentacji lub doświetlania sal konferencyjnych oraz przenośny system audio, mający zastosowanie podczas imprez masowych, konferencji czy paneli dyskusyjnych.
Przy projektach o tak dużej skali jak Muzeum Emigracji liczy się nie tylko efekt końcowy, ale także niezawodność systemów av oraz łatwość ich obsługi. Większość elementów audio wideo jest kompatybilna z systemem zarządzania ekspozycją Crestron, który pozwala na sterowanie wystawami stałymi oraz czasowymi.

Efekt końcowy

Muzeum Emigracji to 8 miesięcy ciężkiej pracy, 184 stanowiska multimedialne, ponad 100 instalacji, 31 projektorów, 70 monitorów, 20 km przewodów, 2 km taśm LED, głośniki kierunkowe i wibracyjne, ekran mgłowy, emitery zapachu, projekcja kina 360o, maty naciskowe, pełne sterowanie oświetleniem i wiele innych. Przede wszystkim jednak to długie godziny spędzone nad projektem, specjalistyczna wiedza, nieprzespane noce oraz serce włożone w każdy element systemu av. Tylko dzięki pełnemu zaangażowaniu oraz profesjonalnemu zespołowi udało nam się osiągnąć efekt, o którym mówi się z pełnym zachwytem. I z tego jesteśmy dumni.