Biura
Kompleksowo projektujemy i wdrażamy infrastrukturę audiowizualną i wideokonferencyjną dla biur największych polskich i międzynarodowych korporacji.
Wybrane realizacje
Doświadczenie
Nasi eksperci posiadają wieloletnie doświadczenie w pracy dla największych korporacji. Zaufało nam i docenia naszą pracę ponad 40 globalnych firm w całej Europie.
Kompleksowość
Tworzymy wytyczne międzybranżowe, które pozwalają na współpracę i integrację systemów AV z innymi systemami, instalacjami i infrastrukturą.
Jakość
Jesteśmy partnerami najbardziej renomowanych marek producentów. Znamy najnowszą technologię, co potwierdzają liczne certyfikaty naszych pracowników.
Zintegrowane rozwiązania A+V
Skontaktuj się-
Systemy AV i sterowania sal spotkań, sal konferencyjnych i szkoleniowych
Podstawowym wyposażeniem każdej sali spotkań jest system wyświetlania obrazu – wielkoformatowy monitor (pojedynczy lub podwójny) dla pomieszczeń małych i średnich oraz system projekcji dla sal dużych. W zależności od rozmiaru pomieszczenia dobierany jest także system nagłośnienia, wyposażony w zestawy głośnikowe oraz, w razie konieczności, zestawy mikrofonów. w razie konieczności wyposażony nie tylko w zestawy głośnikowe odtwarzające dźwięk prezentacji, ale także w zestawy mikrofonów zapewniające nagłośnienie mowy. Głównym źródłem sygnału w salach spotkań są różnego rodzaju przyłącza (stołowe, ścienne, lub podłogowe) wyposażone w najpopularniejsze złącza audio-wideo, istnieje jednak możliwość rozbudowy systemu o źródła dodatkowe, np. system bezprzewodowej prezentacji czy różnorodne odtwarzacze multimedialne.
Ważnym elementem wyposażenia sal spotkań jest system sterowania.System sterowania wW najprostszych przestrzeniach opierać się on może jedynie na prostej automatyce załączania urządzeń i przełączania źródeł, w wariancie bardziej rozbudowanym może on objąć nie tylko zaawansowaną kontrolę urządzeń audiowizualnych, ale także sterowanie systemami dodatkowymi, takimi jak oświetlenie czy klimatyzacja. W zależności od stopnia skomplikowania systemu, interfejs sterowania stanowić może kilkuprzyciskowa klawiatura lub panel dotykowy z prostą w obsłudze aplikacją graficzną. -
Systemy wideokonferencyjne
Rozwiązania wideokonferencyjne do sal spotkań dzielą się na dwa typy: BYOD (Bring Your Own Device) oraz On-line.
W systemach BYOD software’owy kodek wideokonferencyjny zainstalowany jest na przenośnym komputerze użytkownika, który przy pomocy przewodu USB łączony jest z zainstalowaną w sali kamerą, mikrofonem oraz zestawami głośnikowymi. System BYOD kompatybilny jest z dowolnym oprogramowaniem do wideospotkań, np. Microsoft Teams, Zoom, Cisco Webex, Google Hangouts i inne.
Systemy On-line pozwalają na wykonywanie połączeń wideokonferencyjnych z poziomu urządzeń zainstalowanych w pomieszczeniu, bez konieczności przynoszenia własnego komputera. Połączenia nawiązywane są z poziomu znajdującego się na stole konferencyjnym panelu dotykowego, w sali znajdują się także odpowiednio dobrane do jej rozmiaru kamera, mikrofony oraz zestawy głośnikowe, możliwe jest także podłączenie własnego źródła obrazu, np. prezentacji. Rozwiązania te jednak pozwalają na wykorzystanie standardu wideokonferencji jedynie jednego, wybranego producenta. -
Systemy AV i sterowania powierzchni socjalnych typu kantyna, game room, chill out room
Standardowym wyposażeniem tego typu przestrzeni jest wielkoformatowy monitor, wyświetlający najnowsze informacje oraz ogłoszenia wewnątrz firmowe. Pomieszczenie kuchni często wyposażone jest także w system nagłośnienia tłem muzycznym, w pomieszczeniu game room zaś zwykle instaluje się także konsolę do gier oraz nagłośnienie typu kino domowe.
-
Systemy AV i sterowania pomieszczeń typu Recepcja i Foyer
Podstawę systemu stanowi AV w tego typu przestrzeniach stanowi wyświetlacz, którym może być wielkoformatowy monitor, ściana z monitorów bezszwowych lub, w najnowocześniejszych biurach, ekran LED – typowy, prostokątny lub w specjalnie zaprojektowanym, fantazyjnym kształcie. Za materiały wyświetlane w przestrzeni odpowiada odtwarzacz Digital Signage. Przestrzeń recepcji może zostać również wyposażona w system nagłośnienia odtwarzający dźwięk prezentacji lub muzykę tła. Często stosuje się także system bezprzewodowej prezentacji pozwalający pokazać gościom dodatkowe materiały bez konieczności przejścia do sali konferencyjnej.
Sterowanie urządzeniami może odbywać się automatycznie, zgodnie z harmonogramem ustalonym w systemie Digital Signage lub z poziomu dostępnego tylko dla pracowników technicznych obiektu interfejsu użytkownika (klawiatura, panel dotykowy), który umożliwi także sterowanie systemami dodatkowymi, takimi jak oświetlenie czy klimatyzacja. -
Systemy AV i sterowania pomieszczeń typu Town-Hall
Podstawowe wyposażenie Town Hallu stanowi projekcja wielkoformatowa uzupełniona o system nagłośnienia składający się z zestawów głośnikowych oraz zestawy mikrofonów bezprzewodowych. Głównym źródłem sygnału w tego typu przestrzeniach są różnego rodzaju przyłącza (ścienne, lub podłogowe) wyposażone w najpopularniejsze złącza audio-wideo, istnieje jednak możliwość rozbudowy systemu o źródła dodatkowe, np. system bezprzewodowej prezentacji czy różnorodne odtwarzacze multimedialne. W bardziej zaawansowanym wariancie, system może zostać uzupełniony o możliwość rejestracji i strumieniowania on-line odbywających się w Town Hallu wydarzeń czy system wideokonferencyjny.
-
Systemy rejestracji spokań/wydarzeń i streamingu on-line
System rejestracji i streamingu opiera się na zaawansowanym procesorze multimedialnym zapewniającym nagrywanie prezentacji na wbudowanym dysku SSD, zdefiniowanej lokalizacji sieciowej lub podłączonej pamięci masowej USB oraz jednoczesne strumieniowanie H.264 do sieci wykorzystując m. in. Protokoły RTP, RTCP, RTSP. Umożliwia to integrację z popularnymi usługami streamowania treści live jak np. YouTube Live, Wowza Streaming Cloud, UStream, Facebook Live, itp. Procesor multimedialny pozwala na przygotowanie różnych wariantów layoutów graficznych z zagnieżdżonymi okienkami i zagnieżdżenie do przygotowanej treści dźwięku mikrofonu prelegenta. Umożliwia to przykładowo wyświetlenie dużego okna z obrazem prezentacji oraz mniejszego okna z obrazem kamery skadrowanej na prelegenta. Layouty mogą być uzupełnione o dodatkowe informacje tj. temat spotkania/prezentacji i tło graficzne. Uruchamianie sesji nagrywania odbywać się może za pomocą przycisku na panelu frontowym urządzenia, z poziomu zintegrowanego systemu sterowania AV lub automatycznie na podstawie ustalonego harmonogramu. System rejestracji i strumieniowania może zostać wykorzystany do stworzenia platformy e-learningowej.
-
System maskowania dźwiękiem (Soundmasking w openspace)
System składa się z centralnego procesora oraz emiterów – dedykowanych urządzeń głośnikowych rozlokowanych w taki sposób, aby w każdym miejscu przestrzeni zapewnić stały poziom dźwięku. Dodatkowo możliwe jest wykorzystanie emiterów jako system rozgłoszeniowy, pozwalający na przekazywanie pilnych komunikatów w całym biurze lub w wybranej jego strefie.
System maskowania dźwiękiem można także zastosować w celu zapewnienia poufności rozmów w salach konferencyjnych i gabinetach. Prosty w obsłudze panel sterujący instalowany wewnątrz sali pozwoli w każdej chwili uruchomić system, a szum generowany przez zainstalowane na zewnątrz sali emitery zlikwiduje możliwość przypadkowego podsłuchania rozmowy przez przechodzące obok sali osoby, zwiększając poczucie prywatności u uczestników spotkania. -
Systemy nagłośnienia wielostrefowego
System nagłośnienia bazuje na zestawach głośnikowych sufitowych i ściennych, zabudowanych lub w inny sposób ukrytych w elementach aranżacji pomieszczeń, tak aby uniknąć ingerencji w ich wystrój. Źródłem sygnału są rozmaite odtwarzacze audio – CD, USB, radio internetowe i inne. Dodatkowo w wybranych przestrzeniach stosuje się przyłącza audio oraz urządzenia Bluetooth pozwalające na podłączanie przenośnych urządzeń użytkownika. System nagłośnienia tłem muzycznym może również spełniać rolę systemu rozgłoszeniowego, w którym istnieje możliwość nadawania ważnych komunikatów głosowych czy alarmów dla całego budynku.
-
Systemy informacyjne typu Digital Signage
Podstawą każdego systemu Digital Signage są wyświetlacze: głównie monitory mało- i wielkoformatowe, ale także ściany wideo złożone z kilku monitorów bezszwowych, projekcje czy ekrany LED. Do każdego z nich podłączony jest miniaturowy player, odtwarzający kontent zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem. Poza przygotowanymi przez użytkownika materiałami marketingowymi, możliwe jest wyświetlanie podglądu na żywo z odbywającego się w obiekcie wydarzenia lub dowolnego streamu IP. Dzięki technologii Dual Video Decoding możliwe jest wyświetlenie dwóch materiałów wideo jednocześnie na jednym monitorze. Layout uzupełniony może zostać także dowolne grafiki czy tzw. Live Feeds, czyli prezentację informacji z kanałów RSS bądź dowolnej bazy informacyjnej dostępnej w standardzie HTML.
Dedykowane oprogramowanie umożliwia zarządzanie prezentacjami oraz dystrybucję treści multimedialnych do ekranów informacyjnych z jednego, centralnego komputera. Interfejs graficzny aplikacji za pomocą prostych narzędzi typu „drag-and-drop” pozwala nie tylko na tworzenie treści multimedialnych prezentowanych na ekranach, ale także na tworzenie playlist dla pojedynczych wyświetlaczy bądź ich grup. Zapewnia także podgląd informacji i raportów z pracy systemu.
System Digital Signage wspiera technologię Beacon umożliwiającą przesyłanie informacji z playera do będących w pobliżu urządzeń z włączonym Bluetooth, np. pracownik przechodzący obok jednego z wyświetlaczy mając włączony moduł Bluetooth w swoim smartfonie może otrzymać istotne informacje bezpośrednio, nawet jeśli nie zwróci uwagi na treści prezentowane na monitorze. -
Systemy wyświetlania isterownia obrazu typu Control Room
Pomieszczenie kontrolne (Control Room) jest niezbędnym ogniwem funkcjonowania organizacji, które potrzebują skutecznie zarządzać wieloma strumieniami informacji jednocześnie. Niezależnie od tego, czy chodzi o komunikację, gromadzenie, dystrybucję i monitorowanie danych rozwiązania systemów wyświetlania i sterowania w Control Room’ach muszą zapewniać dostęp do kluczowych informacji, zapewniając pełną świadomość sytuacyjną w każdym momencie. Pomieszczenia kontrolne są obecne w wielu miejscach, w których istotą jest bieżąca kontrola i podejmowanie optymalnych decyzji na podstawie dostępnych informacji, np.: centra zarządzania ruchem, centra kontroli procesów produkcyjnych, dyspozytornie, elektrownie, centra operacji ratunkowych, centra dowodzenia i zarządzania kryzysowego czy nawet Tactical Operations Center (TOC) w wojskowych sztabach dowodzenia.
Projektując systemy audiowizualne w tego typu przestrzeniach dążymy, aby cechowały się one przede wszystkim: niezawodnością i szybkością działania, łatwością sterowania, redundancją zasilania kluczowych urządzeń oraz maksymalną ergonomią pracy operatorów. W zależności od wielkości i aranżacji pomieszczenia, wymaganej liczby jednocześnie pokazywanych treści główny system wyświetlania obrazu oparty jest na Videowall’u złożonego z monitorów LCD z ultra-cienkimi ramkami, przystosowane do trybu ciągłej pracy 24h/7 lub wielkoformatowego ekranu LED, którego poszczególne moduły po montażu zapewniają bezszwowe połączenie w jednolity wielki ekran. Główny system wyświetlania obrazu może być uzupełniony o dodatkowe monitory podglądowe lub systemy projekcyjne z wykorzystaniem laserowych projektorów i elektrycznie rozwijanych ekranów projekcyjnych. System nagłośnienia w Control Room może być oparty o ścienne zestawy głośnikowe lub/i zestawy głośników sufitowych. Źródłami sygnału są stacje robocze Użytkownika z możliwością uzupełnienia o dekodery TV/DVB-T/SAT, urządzenia odbierające strumień internetowy czy urządzenia podłączane do przyłączy stołowych lub poprzez system bezprzewodowej transmisji obrazu. W przypadku gdy kluczowym wymaganiem w Control Room jest komunikacja z innymi pomieszczeniami w budynku lub lokalizacjami zdalnymi, system audiowizualny rozszerza się o sterowane kamery PTZ i mikrofony zintegrowane z systemem wideokonferencyjnym. W zależności od wymaganej funkcjonalności sercem systemu dystrybucji sygnałów AV w Control Room jest zestaw enkoderów i dekoderów przesyłających sygnały o rozdzielczościach do 4K60 pracujących w standardzie Gigabitowej sieci Ethernet bądź pełniący funkcję matrycy sygnałowej zaawansowany procesor graficzny, umożliwiający stworzenie wielu ‘layoutów’– dowolnie rozmieszczonych okienek różnych źródeł obrazu na Videowall’u czy ekranie LED.
Wszystkie elementy systemu w Control Room połączone są zintegrowanym systemem sterowania zapewniając kontrolę z poziomu intuicyjnej i ergonomicznej aplikacji graficznej stołowego panelu dotykowego lub - w przypadku najbardziej rozbudowanej funkcjonalności – uzupełnione o pulpity sterujące, kontrolery kamer PTZ, itp. zlokalizowane w przylegającym do Control Room pomieszczeniu operatora. -
Systemy typu wayfinding
Systemy wayfinding, czyli wizualne systemy wskazywania drogi, pełnią kluczową rolę w przestrzeniach użyteczności publicznej, takich jak lotniska, dworce, urzędy czy galerie handlowe, są także nieodzownym wyposażeniem muzeów, uczelni, centrów nauki, kin i teatrów, a w ostatnim czasie stały się również pożądanym udogodnieniem w dużych biurowcach oraz hotelach. Rozmieszczone w strategicznych punktach przestrzeni monitory interaktywne, korespondujące stylistycznie z oznaczeniami analogowymi i zawierające elementy identyfikacji wizualnej przestrzeni (np. logo instytucji), pozwalają gościom w łatwy i intuicyjny sposób odnaleźć drogę do poszukiwanego miejsca, a także zdobyć dodatkowe informacje, np. godziny otwarcia sklepu, program wykładów danego dnia czy godziny odjazdu pociągów. W biurowcu system wayfinding można zintegrować z systemem rezerwacji sal, aby poza wskazówkami dotarcia do danego pokoju, można było jednocześnie wyświetlić informacje o stanie jego zajętości przez resztę dnia oraz zarezerwować na zbliżające się spotkanie.
W czasie bezczynności monitory systemu wayfinding mogą wyświetlać plansze reklamowe Digital Signage. -
Systemy Rezerwacji Sal
W dzisiejszych czasach równie ważne co posiadanie przestrzeni konferencyjnych, jest zarządzanie ich zasobami. System rezerwacji sal to narzędzie, które pozwoli na sprawdzenie zajętości pomieszczeń oraz ich zarezerwowanie z poziomu popularnych aplikacji typu kalendarz, takich jak: Microsoft Exchange, Microsoft Office 365, Google Calendar, G Suite, IBM/Lotus Domino 8.5.3 – 9.x, IBM Domino/SmartCloud czy NFS Rendevous. Eleganckie panele lub wskaźniki, zawieszone przy wejściu do każdej z sal, pozwolą na błyskawiczną ocenę ich zajętości bez zakłócania przebiegu spotkań. Dodatkowo, na panelach wyświetlane są informacje o uczestnikach, czasie trwania czy tematyce spotkania, z ich poziomu możliwe jest również zarezerwowanie sali, a zaawansowane menu może umożliwić potwierdzenie obecności, przedłużenie spotkania czy też skrócenie dokonanej rezerwacji. Zastosowanie czujnika obecności w sali pozwala na zwolnienie jej rezerwacji w przypadku niestawienia się uczestników spotkania. Wygląd panelu dostosować można do estetyki biura, zmieniając jego layout czy zdjęcie w tle. System rezerwacji sal rozbudować można także o funkcjonalności takie jak sygnalizacja dźwiękowa informująca o zbliżającym się końcu spotkania czy możliwość wyszukiwania sal na podstawie ich wyposażenia. Szczególnie przydatnym rozwiązaniem jest raportowanie i analiza danych o wykorzystaniu poszczególnych sal, pozwalające nie tylko na ocenę, czy liczba sal konferencyjnych w biurze jest wystarczająca, ale także na oszacowanie, jakiego typu wyposażenie jest w nich niezbędne, a które praktycznie nie wykorzystywane.
-
Systemy Rezerwacji Biurek
System rezerwacji biurek to innowacyjne rozwiązanie, które w czasach, gdy praca zdalna staje się w wielu firmach standardem, pozwala na ograniczenie powierzchni biura, a co za tym idzie, kosztów jego utrzymania.
System rezerwacji biurek bazuje oprogramowaniu dostępnym dla każdego pracownika. Osoba chcąca zarezerwować sobie stanowisko, wchodzi w aplikację na swoim telefonie, na planie biura wybiera wolne w danym momencie biurko i je rezerwuje. Mapa biura dostępna w aplikacji pokazuje status zajętości biurka oraz kto i w jakim terminie je zajmuje. System współpracuje z aplikacjami takimi jak Microsoft Office 365, Accruent EMS, Intel Unite, Robin, Cloudbooking, NFS Rendevous, a także z aplikacją OfficeMaps.
Dodatkowo istnieje możliwość instalacji przy biurkach paneli dotykowych ze zintegrowanym znacznikiem LED, którego kolorystykę można zaprogramować dowolnie – poza tradycyjnymi statusami wolne/zajęte, można stworzyć statusy dodatkowe, np. oczekujące na czyszczenie, wyłączone z użytku.
Możliwa jest rozbudowa systemu o konieczność potwierdzenia odbioru rezerwacji przy pomocy pracowniczej karty RF ID (technologie HID Prox, HID iClass, Mifare, Desfire) lub po zbliżeniu telefonu pracownika obsługującego technologię NFC. -
Systemy dyskusyjne i tłumaczeń symultanicznych
W centrach kongresowych i w salach, gdzie odbywają się obrady czy liczne konferencje, standardem jest system dyskusyjny z możliwością rozbudowy o system tłumaczeń symultanicznych dla spotkań, które odbywają się w międzynarodowym gronie. Tego typu rozwiązania umożliwiają sprawne i komfortowe przeprowadzanie dyskusji, pozwalają na utrzymanie porządku obrad, zgłaszanie się uczestników chętnych do zabrania głosu, udzielanie i odbieranie głosu prelegentom przez przewodniczącego, ustalanie czasu debaty, organizacje głosowań a przede wszystkim zapewniają odpowiednią zrozumiałość przekazu wypowiedzi wszystkich uczestników spotkania. Na system dyskusyjny i tłumaczeń symultanicznych składają się pulpity delegatów, pulpit(y) przewodniczącego, pulpit(y) tłumaczy symultanicznych, przenośne odbiorniki ze słuchawkami oraz wyposażenie centralne, urządzenia nadawcze i peryferia, takie jak system podglądu i rejestracji obrazu, rejestracja dźwięku, systemy prezentacji obrazu (np. wyników głosowania) itp. Identyfikacja i autoryzacja uczestników może odbywać się za pomocą kart RFID, które uczestnicy sesji muszą umieszczać w pulpicie, aby uzyskać możliwość oddawania głosów w głosowaniach. Korzystamy z rozwiązań wyznaczających standardy na rynku i szeroko akceptowalnych, co jest szczególnie istotne w przypadku tłumaczeń symultanicznych, gdzie często wymagany jest sprzęt spełniający najnowsze normy EN-ISO 22259:2019 i EN-ISO 20109:2016.
-
Systemy wyświetlania wielkoformatowego typu wideowall i ściany LED
W dzisiejszych czasach potrzeba wykreowania wielkoformatowego obrazu dotyczy bardzo wielu przestrzeni o różnych zastosowaniach. Może to być zarówno przestrzeń wystawiennicza, reprezentacyjna jak np. hol wejściowy obiektu, czy elewacja zewnętrzna, ale także większa sala konferencyjna, audytoryjna, widowiskowa, czy pomieszczenie kontrolne. Każdy przypadek stawia nieco inne wymagania w zakresie parametrów wyświetlanego obrazu, efektu wizualnego oraz zarządzania obrazem.
Wciąż dużym powodzeniem cieszą się ekrany typu video wall. Jest to nic innego jak wyświetlacz złożony z monitorów (najczęściej LCD) z ultra-cienkimi ramkami, inaczej nazywanych monitorami bezszwowymi. Aktualnie produkowane są już monitory z ramkami o szerokości poniżej 1mm, co sprawia że pomimo iż łączenia wciąż są widoczne, to wrażenia z oglądania są bardzo dobre. W zależności od potrzeb na ścianie wideo możliwe jest wyświetlenie jednego dużego obrazu lub wielu z różnych źródeł. W przypadku mniejszych ścian często wystarczające jest zastosowanie pojedynczego źródła obrazu jak komputer, czy player oraz zastosowanie połączenia monitorów typu daisy chain. Większe ściany złożone z wielu monitorów, które wymagają wyższych rozdzielczości i dużej swobody w wyświetlaniu kilku obrazów jednocześnie potrzebują zastosowania tzw. kontrolera ściany wideo. Projektując ekrany typu video wall zawsze dążymy do optymalizacji w zależności od typu obiektu oraz potrzeb, zarówno w zakresie parametrów samych monitorów, jak i źródeł oraz przetwarzania sygnału.
Drugą technologią pozwalającą na stworzenie wielkoformatowego obrazu są ekrany LED. Składają się one z modułów (kabinetów) złożonych z diod elektroluminescencyjnych o niewielkich rozmiarach. Biorąc pod uwagę zalety tego typu ekranów, nie dziwi że zyskują coraz większą popularność i bardzo często zastępują ściany wideo, ale także projekcje. Najistotniejsze zalety w porównaniu z tradycyjnymi monitorami LCD to bez wątpienia wysoka jasność (nie potrzeba dodatkowego podświetlenia, diody same emitują światło), poziom czerni, brak ramek i widocznych podziałów pomiędzy poszczególnymi modułami, bardzo duża swoboda w zakresie formatu i kształtu ekranu, długa żywotność diody (ok. 100 tys. godzin), a także łatwość serwisowania (wystarczy wymienić uszkodzony fragment i zajmuje to kilka minut). Bardzo ważnym aspektem przy doborze ekranu LED jest odpowiedni do instalacji pixel pitch, czyli odległość pomiędzy diodami tego samego koloru. Doboru dokonuje się na podstawie odległość obserwatora od ekranu, a także wyświetlanych treści. Technologia LED, poza typowymi ekranami wielkoformatowymi na płaskich ścianach, pozwala także na uzyskanie mniej powszechnych, ale spektakularnych instalacji. Możliwe jest m.in. wykreowanie obrazu na zakrzywionych powierzchniach. Siatki oraz folie LED dają również możliwość stworzenia transparentnego ekranu, np. na przeszklonej zewnętrznej elewacji obiektu, co daje bardzo efektowny, przyciągający wzrok efekt.
-
Oświetlenie efektowe/sceniczne
Organizując różnego rodzaju wydarzenia w takich dziedzinach aktywności jak kultura, rozrywka czy duże konferencje, należy szczególną uwagę zwrócić na rozwiązania z zakresu oświetlenia efektowego i scenicznego. Obok kluczowego systemu nagłośnienia, to właśnie oświetlenie w największym stopniu wpływa na subiektywny odbiór spektaklu, koncertu lub prezentacji decydując o ich stronie wizualnej, buduje klimat wydarzenia, współtworzy scenografię, czy nawet bierze udział w akcji, jeśli jest odpowiednio zsynchronizowane z wydarzeniami scenicznymi. Dobrze dobrane i skonfigurowane systemy oświetleniowe pomagają realizować najbardziej kreatywne przedsięwzięcia i nie mogą ograniczać realizatorów, reżyserów czy scenografów. Stojąc przed tego typu wyzwaniami, budując tak zaawansowane systemy, bardzo często musimy pomyśleć jeszcze o scenariuszu, w którym użytkownik potrzebuje wysterować system w sposób prosty, tj. niewymagający obsługi technicznej i nieodciągający jego uwagi od prezentacji. Taki tryb działania doskonale sprawdza się podczas organizacji różnego rodzaju konferencji, gdzie do dyspozycji prelegenta oddajemy panel dotykowy i kilka przycisków uruchamiających uprzednio skonfigurowane przez nas sceny oświetleniowe. Wreszcie mając na uwadze ograniczenia budżetowe lub architektoniczne staramy się planować system przyłączy, krosownic i okablowania nadmiarowego umożliwiający łatwą rozbudowę systemu, oddając w ten sposób użytkownikowi systemy oświetleniowe gotowe na każdy scenariusz.
Dobrze zaprojektowany i skonfigurowany park oświetleniowy to przede wszystkich rozwiązania różnorodne, energooszczędne i niezawodne. Konfigurując systemy oświetleniowe bazujemy najczęściej na technologii LEDowej, wciąż jednak bardzo chętnie sięgając po lubiane i cenione źródła konwencjonalne. W ramach możliwości sięgamy po urządzenia automatyczne, umożliwiające kreowanie dynamicznych scen świetlnych. Do uzyskania efektów światła w przestrzeni korzystamy z wytwornic mgły typu hazer. Sterowanie oprawami oświetleniowymi odbywa się poprzez protokół DMX 512 generowany z konsolety oświetleniowej (pełna funkcjonalność) oraz z poziomu interfejsów dotykowych/klawiatur systemu zintegrowanego sterowania (wywoływanie gotowych scen). -
Oświetlenie ekspozycyjne
Szczególnie ważnym elementem wszelkich przestrzeni ekspozycyjnych jest oświetlenie. Podkreśla ono charakter danej przestrzeni, czy elementu wystawienniczego, pozwala wyeksponować dany element/detal, a także wspomaga nawigację w przestrzeni. Odpowiedni projekt oświetlenia ekspozycyjnego to taki, w którym zachowana została równowaga pomiędzy pożądaną atmosferą i charakterem danej przestrzeni, dobrą widocznością/czytelnością, ale także minimalnym wpływem na eksponaty wrażliwe na światło.
Oprawy na ekspozycji charakteryzują się wysokim współczynnikiem oddawania barw Ra>90, oraz niską tolerancją chromatyczności początkowej MacAdam 2 lub 3. Oprawy oświetleniowe dobierane są w taki sposób aby podkreślić walory architektoniczne przestrzeni wystawienniczej, oraz żeby zaakcentować poszczególne elementy wystawy w sposób zgodny z kompleksową wizją architektoniczną.
Montaż opraw odbywa się za pomocą szynoprzewodów zwieszanych na linkach stalowych. Tego typu rozwiązanie pozwala na dużą elastyczność pozycjonowania źródeł światła i dopasowywanie do ewentualnych późniejszych zmian na wystawie.
Sterowanie oświetleniem w przestrzeniach ekspozycyjnych najczęściej realizujemy poprzez protokoły DALI oraz DMX. Daje to dużą elastyczność w sterowaniu poszczególnymi oprawami, a także umożliwia zaprogramowanie dynamicznych scen świetlnych, które mogą być skorelowane z pozostałym wyposażeniem obiektu. -
Adaptacja i izolacyjność akustyczna pomieszczeń
Niezależnie od inwestycji, kwestie związane z akustyką i izolacyjnością na obiekcie, stały się jednymi z absolutnie podstawowych do rozważenia w procesie projektowania i realizacji. Sale koncertowe czy kinowe od zawsze wymagały wnętrz o precyzyjnie określonych właściwości akustycznych i odpowiedniej izolacyjności przegród budowlanych. To właśnie w przypadku sal koncertowych czy widowiskowych najczęściej korzystamy z narzędzi do symulowania systemu elektroakustycznego i modelowania akustyki pomieszczeń, gdzie przy pomocy takich narzędzi jak pakiet EASE planujemy rozkład poziomu ciśnienia akustycznego, czas pogłosu, klarowność, zrozumiałość mowy itd. Jednak chcąc zapewnić komfort akustyczny gościom hotelowym, uczestnikom konferencji, zwiedzającym muzea czy pracownikom biurowym, należy zwracać uwagę na kwestie akustyki i izolacyjności w zasadzie w przypadku każdej nowej inwestycji. Rozwój tej dziedziny wiedzy przyspieszyło rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z 14 listopada 2017 r., gdzie powołano normę PN-B-02151-04, która określa warunki pogłosowe we wnętrzach budynków zamieszkania zbiorowego i użyteczności publicznej oraz wymagania odnoszące się do zrozumiałości mowy w pomieszczeniach przeznaczonych do komunikacji słownej. W przypadku biurowców proces certyfikacji obiektu w systemach BREEAM i LEED wymusza na projektantach budynkowych uwzględnienie również kwestii związanych z akustyką pomieszczeń i izolacyjnością.
W zakresie akustyki wnętrz i budowlanej służymy wsparciem na każdym etapie inwestycji, począwszy od pierwszych konsultacji czy pomiarów, przez tworzenie kompleksowych operatów akustycznych i symulacji, kończąc na etapie realizacji, gdzie wdrażamy na obiekcie stosowne rozwiązania wbudowując m.in. materiały kształtujące akustykę wnętrz takie jak okładziny ścienne/sufitowe, panele pochłaniające/rozpraszające itd. -
Scenografia dla ekspozycji / showroomu
Wyzwanie przed którym stoimy rozpoczynając projekt ekspozycji to bardzo często stworzenie przestrzeni wystawienniczej w formie spektaklu. Elementy ekspozycyjne mają za zadanie wciągać widza w daną problematykę. Nie byłoby to możliwe bez odpowiednio zaprojektowanej scenografii, dzięki której narracja prowadzona jest poprzez elementy takie jak dioramy, grafiki, makiety, rekonstrukcje obiektów i wiele innych. Oprawa scenograficzna ekspozycji jest nierozerwalnie związana ze scenariuszem i całym podłożem merytorycznym projektu. Z tego powodu na etapie projektu na bieżąco współpracujemy z twórcami scenariusza wystawy dzięki czemu możliwe jest stworzenie spójnej w każdym aspekcie przestrzeni. Efekt finalny zawsze jest kompromisem pomiędzy efektem wizualnym, jak również funkcjonalnością danej przestrzeni i spełnieniem wymaganych prawem norm.
-
Ekspozytory i systemy gablot wystawienniczych dla muzeów i showroom'ów
Zadaniem gablot oraz różnego rodzaju ekspozytorów w przestrzeniach muzealnych jest jak najlepsza prezentacja obiektów, z uwzględnieniem ich charakteru, kształtu, czy wielkości. Gabloty są istotną częścią aranżacji wystawy, dlatego ich wygląd i wykończenie muszą być spójne z estetyką wnętrza. Ważne jest także aby nie odwracały uwagi od tego co znajduje się w środku. Z tego powodu w naszych projektach uwzględniamy systemy wystawiennicze wykonane z różnych materiałów, takich jak np. drewno, mdf, aluminium i przede wszystkim szkło, które jest kluczowym elementem gabloty. Stosowane przez nas białe szkło o niskiej zawartości żelaza umożliwia uzyskanie bardzo dobrego odwzorowania barw oraz wysokiej przepuszczalności światła. Dodatkowo możliwe jest zminimalizowanie odbić świetlnych przy zastosowaniu szkła antyrefleksyjnego. Poza aspektami estetycznymi bardzo istotną kwestią jest bezpieczeństwo eksponowanych obiektów. Żeby sprostać wszelkim normom i wymaganiom w tym zakresie wykorzystujemy zarówno odpowiednie materiały jak i mechanizmy bezpiecznego dostępu do zbiorów. W zakresie materiałów jest to m.in. laminowane szkło, które zapewnia wysoką odporność na włamanie. Poza tym każda gablota jest wyposażona co najmniej w jedno zamknięcie mechaniczne, a często stosowane są także zabezpieczenia elektroniczne. Nie mniej istotne w zakresie systemów ekspozycyjnych są wymagania konserwatorskie, które służą ochronie eksponatów. Ważne jest zarówno zapewnienie właściwych warunków klimatycznych, ale także odpowiednie oświetlenie eksponatów, które przy niewłaściwym projekcie może wpływać na przyspieszone starzenie. Odpowiednie warunki środowiskowe w gablotach zapewniane są poprzez właściwą szczelność, a także kontrolę wilgotności wykorzystując absorbery wilgoci.
-
Produkcja contentu multimedialnego (aplikacje interaktywne, grafika, animacje, produkcja filmowa) dla wystaw, showroom'ów i centrów nauki i symulacji medycznej
Wystawa wyposażona nawet w najbardziej efektowną scenografię nie będzie pełna bez odpowiedniego projektu treści. To one są nośnikiem informacji i jeśli wystawa poza wywoływaniem emocji ma również nieść przekaz i pełnić funkcję edukacyjną, to content multimedialny jest bardzo istotnym elementem projektu. Przy ścisłej współpracy z zespołem merytorycznym opracowujemy kompleksowe projekty uwzględniające cały przekrój prezentowanych treści począwszy od grafik i obróbki materiałów filmowych, po animacje, produkcje filmowe, czy aplikacje interaktywne. W zakresie aplikacji korzystamy z najnowszych technologii takich jak Unity, JavaScript, HTML5, PHP, dzięki czemu są one zarówno atrakcyjne wizualnie, jak i stabilne oraz niezawodne. Instalacje interaktywne takie jak kioski multimedialne, czy stoły dotykowe, wyposażone w aplikacje, stanowią ciekawy i intuicyjny interfejs służący pogłębianiu wiedzy na temat ekspozycji. Dbamy o to żeby nasze aplikacje poza dopasowaną do charakteru ekspozycji oprawą wizualną miały jak najbardziej intuicyjną nawigację. W naszych projektach nie zapominamy o mniej typowych aplikacjach, które często zapadają w pamięć na dłużej, także po wyjściu z wystawy. Można tu wymienić choćby instalacje pozwalające na interakcję przy użyciu gestów oraz całego ciała, wirtualną, rozszerzoną, a także mieszaną rzeczywistość, czy prezentacje na systemy holograficzne.
Pokoje do wideospotkań, wideosprzedaży i wideoszkoleń
Dowiedz się więcejBlog A+V
Czytaj więcejProces
-
Doradztwo
Nasz zespół doradców pomoże Ci znaleźć rozwiązanie odpowiednie dla Twojej uczelni, podpowiadając jak najlepiej przeprowadzić proces przygotowań do inwestycji.
-
Projektowanie
Posiadając własne biuro projektowe, jesteśmy w stanie przypisać Twojej inwestycji dedykowaną osobę, której zadaniem będzie przeprowadzenie procesu projektowania w najbardziej efektywny sposób.
-
Wdrożenie
Kierownicy kontraktu to doświadczeni specjaliści. Sprawią, że prace będą przebiegały zgodnie z harmonogramem i należytą jakością wykonania.
-
Utrzymanie i serwis
Jesteśmy w stanie zapewnić sprawne funkcjonowanie systemu w Twojej firmie. Nasi pracownicy serwisu przeszli szereg szkoleń, aby szybko diagnozować i naprawiać usterki.
Dodatkowo oferujemy atrakcyjne formy finansowania inwestycji.

