Prowadzący prowadzi wykład będąc na uczelni, w sali wykładowej, gdzie posiada wszystkie materiały dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć. Studenci mogą w pełni korzystać z edukacji, przebywając na uczelni lub w innej lokalizacji.
Hybrydowa sala wykładowa zapewnia możliwość prowadzenia zajęć w trzech trybach:
-
STACJONARNYM
Prowadzący i wszyscy studenci obecni są w sali wykładowej.
-
HYBRYDOWYM
Prowadzący i część studentów – obecni na uczelni; część uczy się z innej lokalizacji.
-
ZDALNYM
Prowadzący przebywa w sali, wszyscy studenci uczą się spoza uczelni.
Bazując na naszym doświadczeniu stworzyliśmy gotowe do wdrożenia zestawy urządzeń dla dużej sali wykładowej, umożliwiające nauczanie zdalne.

Wyposażenie sali wykładowej
- Projektor dużej jasności rzutujący obraz na elektrycznie rozwijany ekran służący do wyświetlania prezentacji i innych materiałów multimedialnych. Opcjonalnie wielkoformatowy ekran LED;
- Dodatkowy monitor podglądowy wyświetlający mozaikę obrazów z kamer studentów uczących się zdalnie. Opcjonalnie ekran LED;
- Tradycyjna tablica suchościeralna. Opcjonalnie monitor dotykowy z funkcją tablicy interaktywnej do pisania;
- Kamera typu PTZ na głowicy uchylno – obrotowej zamontowana pod sufitem, podążająca za prowadzącym;
- Dodatkowa kamera stałoogniskowa skierowana na tablicę do pisania;
- Matryca mikrofonowa, sufitowa rejestrująca dźwięk mowy wykładowcy z funkcją eliminacji niepożądanych dźwięków, takich jak szelest, szum i inne hałasy emitowane w pomieszczeniu;
- System nagłośnienia sali wykładowej z technologią redukcji echa akustycznego (AEC);
- Dedykowany kodek wideokonferencyjny z licencją aplikacji np. Microsoft Teams Rooms i nabiurkowym panelem dotykowym prowadzącego;
- Zintegrowany system sterowania, sztucznej inteligencji (AI) oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR).
Wyposażenie dla studenta
- Komputer lub tablet z ekranem dotykowym i rysikiem do pisania; Zainstalowana aplikacja do wideokonferencji, np. Microsoft Teams;
- Zestaw słuchawkowy z mikrofonem wyposażony w technologię aktywnej redukcji hałasów otoczenia (ANC).
Przebieg zajęć
Nauczyciel akademicki prowadzi zajęcia, przebywając na uczelni, w sali wykładowej. Do prowadzenia wykładu zdalnego lub hybrydowego nie jest wymagane posiadanie przez wykładowcę komputera z zainstalowaną aplikacją do wideokonferencji.
Kamera umieszczona na ruchomej głowicy uchylno-obrotowej, zamontowana pod sufitem, skierowana jest na wykładowcę. Algorytmy sztucznej inteligencji studia telewizyjnego (AI) sterują głowicą kamery i jej zoomem, odpowiednio kadrując i podążając za prowadzącym. Z wykorzystaniem drugiej, stałoogniskowej kamery, skierowanej na tablicę oraz technik rozszerzonej rzeczywistości (AR) odbywa się wydobywanie pisma odręcznego z tablicy. Odręczne napisy, szkice i diagramy są automatycznie rozpoznawane i wyświetlane studentom zdalnym w czasie rzeczywistym w postaci nakładki „unoszącej się” przed prelegentem w obszarze tablicy. W rezultacie, nawet jeśli wykładowca stanie przed samą tablicą, jego zapisany na tablicy tok rozumowania pozostaje stale widoczny dla studentów. Przełączanie obrazu pomiędzy prelegentem a tablicą odbywa się automatycznie, z płynnym efektem przejścia w zależności od tego, czy wykładowca pisze po tablicy, czy mówi do studentów.
Obok głównego ekranu prezentacyjnego umieszczony jest dodatkowy ekran podglądowy wyświetlający mozaikę obrazów z kamer studentów zdalnych. Dzięki temu wykładowca widzi jednocześnie studentów przebywających w sali, jak i tych uczących się w domu.
Plany zajęć wszystkich grup studenckich wpisane są w kalendarz np. Microsoft Teams. Dzięki temu studenci po zalogowaniu się do aplikacji widzą swój plan zajęć, a prowadzący na nabiurkowym panelu dotykowym harmonogram wykładów odbywających się w danej sali wykładowej, z wyróżnionymi zajęciami, które aktualnie mają się rozpocząć.
Wykładowca rozpoczyna zajęcia jednym kliknięciem na panelu dotykowym, po czym automatycznie uruchamia się cały system audiowizualny sali i transmisja wideowykładu. Studenci zdalni na ekranie swojego komputera lub tabletu widzą prowadzącego, obraz prezentacji wyświetlonej przez wykładowcę i treści napisane na tablicy. Po udzieleniu im głosu przez wykładowcę mogą się wypowiadać, zadawać pytania i aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Wykład może zostać zarejestrowany i jako gotowy materiał niewymagający postprodukcji telewizyjnej udostępniony studentom, którzy nie mogli wziąć w nim udziału, lub służyć do powtórki materiału.