A + V

Dziękujemy

Skontaktujemy się z Tobą tak szybko jak to możliwe.

Nauczanie zdalne w Uczelniach Wyższych

Dziękujemy

Skontaktujemy się z Tobą tak szybko jak to możliwe.

Podczas pandemii większość uczelni wyższych wprowadziło zdalne nauczanie. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotował rekomendacje dla prowadzenia zajęć zdalnych. Można o nich przeczytać TUTAJ. Jednym z punktów na które zwróciło uwagę Ministerstwo było zapewnienie infrastruktury technologicznej umożliwiającej przeprowadzanie nauczania zdalnego.

Główną częścią infrastruktury technologicznej niezbędnej do prowadzenia zajęć zdalnie lub hybrydowo są systemy wideokonferencyjne i audiowizualne.

Hybrydowa sala wykładowa zapewnia możliwość prowadzenia zajęć w trzech trybach:

  1. TRADYCYJNYM

    Prowadzący i wszyscy studenci obecni są w sali wykładowej.

  2. HYBRYDOWYM

    Prowadzący i część studentów – obecni na uczelni; część uczy się z domu.

  3. ZDALNYM

    Prowadzący przebywa w sali, wszyscy studenci uczą się z domu.

Bazując na naszym doświadczeniu stworzyliśmy gotowe do wdrożenia zestawy urządzeń dla dużej sali wykładowej oraz mniejszej sali ćwiczeniowej, umożliwiające nauczanie zdalne.

SALA WYKŁADOWA

 

Przebieg zajęć

Nauczyciel akademicki prowadzi zajęcia, przebywając na uczelni, w sali wykładowej. Do prowadzenia wykładu zdalnego lub hybrydowego nie jest wymagane posiadanie przez wykładowcę komputera z zainstalowaną aplikacją do wideokonferencji.
Kamera umieszczona na ruchomej głowicy uchylno-obrotowej, zamontowana pod sufitem, skierowana jest na wykładowcę. Algorytmy sztucznej inteligencji studia telewizyjnego (AI) sterują głowicą kamery i jej zoomem, odpowiednio kadrując i podążając za prowadzącym. Z wykorzystaniem drugiej, stałoogniskowej kamery, skierowanej na tablicę oraz technik rozszerzonej rzeczywistości (AR) odbywa się wydobywanie pisma odręcznego z tablicy. Odręczne napisy, szkice i diagramy są automatycznie rozpoznawane i wyświetlane studentom zdalnym w czasie rzeczywistym w postaci nakładki „unoszącej się” przed prelegentem w obszarze tablicy. W rezultacie, nawet jeśli wykładowca stanie przed samą tablicą, jego zapisany na tablicy tok rozumowania pozostaje stale widoczny dla studentów. Przełączanie obrazu pomiędzy prelegentem a tablicą odbywa się automatycznie, z płynnym efektem przejścia w zależności od tego, czy wykładowca pisze po tablicy, czy mówi do studentów.

Obok głównego ekranu prezentacyjnego umieszczony jest dodatkowy ekran podglądowy wyświetlający mozaikę obrazów z kamer studentów zdalnych. Dzięki temu wykładowca widzi jednocześnie studentów przebywających w sali, jak i tych uczących się w domu.
Plany zajęć wszystkich grup studenckich wpisane są w kalendarz np. Microsoft Teams. Dzięki temu studenci po zalogowaniu się do aplikacji widzą swój plan zajęć, a prowadzący na nabiurkowym panelu dotykowym harmonogram wykładów odbywających się w danej sali wykładowej, z wyróżnionymi zajęciami, które aktualnie mają się rozpocząć.
Wykładowca rozpoczyna zajęcia jednym kliknięciem na panelu dotykowym, po czym automatycznie uruchamia się cały system audiowizualny sali i transmisja wideowykładu. Studenci zdalni na ekranie swojego komputera lub tabletu widzą prowadzącego, obraz prezentacji wyświetlonej przez wykładowcę i treści napisane na tablicy. Po udzieleniu im głosu przez wykładowcę mogą się wypowiadać, zadawać pytania i aktywnie uczestniczyć w zajęciach.
Wykład może zostać zarejestrowany i jako gotowy materiał niewymagający postprodukcji telewizyjnej udostępniony studentom, którzy nie mogli wziąć w nim udziału, lub służyć do powtórki materiału.

 

Wyposażenie sali wykładowej

  • Projektor dużej jasności rzutujący obraz na elektrycznie rozwijany ekran służący do wyświetlania prezentacji i innych materiałów multimedialnych. Opcjonalnie wielkoformatowy ekran LED;
  • Dodatkowy monitor podglądowy wyświetlający mozaikę obrazów z kamer studentów uczących się zdalnie. Opcjonalnie ekran LED;
  • Tradycyjna tablica suchościeralna. Opcjonalnie monitor dotykowy z funkcją tablicy interaktywnej do pisania;
  • Kamera typu PTZ na głowicy uchylno – obrotowej zamontowana pod sufitem, podążająca za prowadzącym;
  • Dodatkowa kamera stałoogniskowa skierowana na tablicę do pisania;
  • Matryca mikrofonowa, sufitowa rejestrująca dźwięk mowy wykładowcy z funkcją eliminacji niepożądanych dźwięków, takich jak szelest, szum i inne hałasy emitowane w pomieszczeniu;
  • System nagłośnienia sali wykładowej z technologią redukcji echa akustycznego (AEC);
  • Dedykowany kodek wideokonferencyjny z licencją aplikacji np. Microsoft Teams Rooms i nabiurkowym panelem dotykowym prowadzącego;
  • Zintegrowany system sterowania, sztucznej inteligencji (AI) oraz rozszerzonej rzeczywistości (AR).

 

Wyposażenie dla studenta

  • Komputer lub tablet z ekranem dotykowym i rysikiem do pisania; Zainstalowana aplikacja do wideokonferencji, np. Microsoft Teams;
  • Zestaw słuchawkowy z mikrofonem wyposażony w technologię aktywnej redukcji hałasów otoczenia (ANC).

Interesuje cię współpraca z nami?

Napisz lub zadzwoń.