2024 Wrocław
Historia edukacji dowodzi, że fundamenty skutecznego nauczania sięgają głęboko w przeszłość, zadając kłam tezie, jakoby nowoczesne rozwiązania technologiczne były jedynym kluczem do sukcesu dydaktycznego. Współczesne uczelnie wyższe stoją jednak przed kluczowym wyzwaniem: harmonijnego łączenia sprawdzonych metod nauczania z innowacyjnymi narzędziami cyfrowymi i wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom studentów.
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, uczelnia z ponad 75-letnią tradycją kształcenia kolejnych pokoleń specjalistów w dziedzinie ekonomii, finansów i zarządzania, stanowi przykład strategicznego podejścia do transformacji technologicznej. W 2020 roku władze uczelni podjęły decyzję o kompleksowej modernizacji Budynku A, która miała na celu m.in. wyposażenie wybranych sal dydaktycznych w nowoczesne rozwiązania audiowizualne.
Wykonawcą całego projektu została firma Obis2 Andrzej Ślązak, Generalny Wykonawca, która w wyniku wygrania przetargu powierzyła firmie A+V, jako podwykonawcy, zaprojektowanie i implementację systemu audiowizualnego. Inwestycja realizowana w pierwszej połowie 2021 r. objęła trzynaście sal wykładowych w Budynku A, tworząc kompleksowe zaplecze technologiczne dla nowoczesnego procesu dydaktycznego.
W ramach realizacji inwestycji skoncentrowaliśmy się na stworzeniu przestrzeni dydaktycznych, które spełniają potrzeby użytkowników, łącząc nowoczesne technologie z intuicyjną obsługą oraz komfortem wykładowców i studentów. Zastosowane rozwiązania różniły się w zależności od wielkości i przeznaczenia sal – od typowych, lecz niezbędnych sal wykładowych, po nowoczesne przestrzenie do prowadzenia zajęć hybrydowych.
Sala wykładowa 214
Sala 214 stworzona została jako nowoczesna przestrzeń przeznaczona do wykładów hybrydowych. Wyzwaniem dla nas było stworzenie systemu, który mimo zaawansowanej funkcjonalności będzie maksymalnie prosty w obsłudze, umożliwiając jednocześnie precyzyjne śledzenie prelegenta, znajdującego się w sali.
Serce systemu stanowi kodek wideokonferencyjny Microsoft Teams marki Crestron, umożliwiający komunikację ze studentami zdalnymi oraz nagrywanie przeprowadzonych w sali spotkań w celu udostępnienia ich na platformie e-learningowej.
Wysokiej klasy kamera PTZ marki QSC, sufitowa matryca mikrofonowa Sennheiser oraz stworzone przez nas algorytmy śledzenia mówcy zapewniają prelegentowi swobodę poruszania się w strefie prezentacji. Dla bardziej wymagających spotkań, gdy wykładowca chce oddać głos jednemu z siedzących w sali studentów, system uzupełniony został o mikrofony bezprzewodowe.
Zastosowane przez nas rozwiązanie nie tylko upraszcza obsługę systemu, ale także zapewnia dużą elastyczność i wygodę, ograniczając konieczność manualnego sterowania kamerą oraz, w większości przypadków, wykluczając potrzebę stosowania dodatkowych mikrofonów.
Salę wyposażyliśmy w system nagłośnienia sufitowego, który świetnie sprawdza się w większych pomieszczeniach, szczególnie w przypadku odtwarzania mowy.
Stworzyliśmy także system projekcji oparty o wysokiej jasności projektor laserowy marki Epson oraz elektrycznie rozwijany ekran. Ze względu na znaczną długość, lecz niewielką wysokość sali, zastosowany ekran nie mógł być wystarczająco duży, by zapewnić czytelność prezentacji dla studentów w tylnych rzędach. Z myślą o nich zamontowaliśmy dwa 75-calowe monitory LG, powielające obraz z ekranu projekcyjnego.
Dla wygody prowadzącego, w biurku zainstalowaliśmy przyłącze wyposażone w złącza HDMI oraz USB-C ze zintegrowanym zasilaniem dla laptopa.
Aby maksymalnie uprościć użytkowanie systemu, całe sterowanie, łącznie z obsługą wideokonferencji, odbywa się z poziomu jednego, 10-calowego panelu dotykowego, zamontowanego na biurku prowadzącego. Intuicyjna aplikacja pozwala na uruchomienie wszystkich niezbędnych urządzeń jednym przyciskiem, a także na sterowanie oświetleniem sali w standardzie DALI.
Zastosowanie sprzętu klasy premium od Crestron i QSC gwarantuje najwyższą jakość transmisji i niezawodność rozwiązania. Efektem jest kompleksowy system komunikacyjny, spełniający najbardziej wymagające standardy nowoczesnej przestrzeni edukacyjnej.
Sale mniejsze (203, 206, 207–212, 215)
W mniejszych salach dydaktycznych zadbaliśmy o intuicyjne i funkcjonalne systemy audiowizualne, dzięki którym wykładowca, nawet nieprzeszkolony technicznie, bez problemu przeprowadzi komfortowo zajęcia.
Sale wyposażyliśmy w proste nagłośnienie (dwa głośniki ścienne) oraz system projekcji z wysokiej jasności projektorami marki Epson i elektrycznymi ekranami, dobranymi odpowiednio do warunków oświetleniowych panujących w sali oraz jej wielkości. Aby zminimalizować czas niezbędny do uruchomienia prezentacji, ekrany rozwijają się automatycznie po włączeniu projektora.
Dla wygody prowadzących, w biurkach zainstalowano zintegrowane przyłącza HDMI, VGA i audio, co umożliwia szybkie podłączenie dużej gamy dodatkowych urządzeń multimedialnych – zarówno tych najnowszych, jak i tych wykorzystywanych z powodzeniem przez Uniwersytet od lat.
Sale większe (120, 202, 205)
Ze względu na swoje rozmiary, część sal wymagała zastosowania bardziej zaawansowanych rozwiązań. Oprócz wydajniejszego nagłośnienia (6 głośników sufitowych), w tych salach zastosowano również systemy wspomagające prelegentów, takie jak mikrofony bezprzewodowe, które zapewniają, że głos wykładowcy wyraźnie usłyszą nawet najdalej siedzący studenci.
Zastosowanie dodatkowych urządzeń wymagało rozbudowy sterowania o prosty panel dotykowy, jednak dzięki zastosowaniu automatyzacji, do uruchomienia całego systemu wystarczy naciśnięcie jednego przycisku.
Wszystkie sale zostały zaprojektowane z myślą o maksymalnym komforcie prowadzących oraz łatwości obsługi. Dzięki prostym, ale skutecznym rozwiązaniom technologicznym osiągnęliśmy równowagę między funkcjonalnością, a wygodą użytkowania, przyczyniając się do poprawy jakości procesu dydaktycznego.
Wdrożenie nowoczesnych systemów audiowizualnych na Uniwersytecie Ekonomicznym sprawiło, że uczelnia jeszcze sprawniej może realizować swoje cele edukacyjne, a także prowadzić hybrydowe wykłady. Zaawansowane rozwiązania, takie jak kamery PTZ z funkcją autotrackingu oraz wysokiej klasy systemy mikrofonowe, umożliwiają płynne prowadzenie zajęć hybrydowych, zapewniając równy dostęp do wiedzy zarówno studentom stacjonarnym, jak i zdalnym.
Dzięki wdrożonym rozwiązaniom Uniwersytet ma również możliwość nagrywania wykładów, tworzenia transkrypcji oraz tłumaczeń w czasie rzeczywistym, co dodatkowo zwiększa dostępność materiałów edukacyjnych.
Sukces projektu potwierdza, że kluczem do efektywnej modernizacji nie jest jedynie implementacja najnowszych technologii, ale przede wszystkim ich przemyślana integracja z istniejącą infrastrukturą oraz zapewnienie kadrze uczelni intuicyjnej i niezawodnej obsługi.
Zrealizowany projekt stanowi doskonały przykład, jak harmonijnie połączyć akademicką tradycję z wymogami cyfrowej przyszłości, nie tracąc z oczu tego, co w edukacji najcenniejsze – efektywnego przekazywania wiedzy.
Epson, Crestron, Kauber, Sennheiser, QSC, LG, Techlogix, Apart Audio, Relacart, Moxa, Netgear, Ecler.