2020 Warszawa
Cushman & Wakefield jest międzynarodową firmą świadczącą usługi doradcze na rynku nieruchomości komercyjnych, zapewniając kompleksową realizację inwestycji biurowych oraz zarządzanie nimi w imieniu wynajmujących, najemców i inwestorów. Firma znana jest również ze swojego podejścia do stosowania nowatorskich rozwiązań, które przygotowują jej klientów nie tylko na bieżące, ale również na przyszłe trendy workplace.
Najważniejszym wyzwaniem wspólnego projektu wyposażenia nowego biura firmy Cushman & Wakefield w warszawskim biurowcu The Warsaw Hub było stworzenie systemów audiowizualnych przestrzeni biurowej przygotowanych do nowego modelu pracy hybrydowej, ergonomicznej i intuicyjnej w użytkowaniu, wyposażonej w technologie ograniczające dotyk i pomocnej w utrzymaniu odpowiedniego dystansu społecznego.
Wyzwanie to było ambitne, tym chętniej zatem podjęliśmy się zaprojektowania i wdrożenia systemów audiowizualnych dla warszawskiego oddziału naszego Klienta.
Bardzo ważny był pierwszy etap planowania nowego biura firmy Cushman & Wakefield, który rozpoczęliśmy od analizy obowiązującego globalnego standardu korporacyjnego oraz przeprowadzenia warsztatów z pracownikami i menadżerami naszego Klienta. Pozwoliły one nam określić szczegółowe wymagania funkcjonalne każdej przestrzeni biura pod kątem wykorzystania w niej systemów audiowizualnych, informacyjnych czy systemów rezerwacji sal. Następnie nasi eksperci zaprojektowali oraz skoordynowali projekty systemów AV z projektami innych instalacji.
Ważnym aspektem projektowania infrastruktury AV było wprowadzenie jednego standardu komunikacyjnego w obrębie wszystkich sal spotkań oraz jednego standardu funkcjonalnego dla całego biura C&W. Dotyczyło to systemów audio i wideokonferencyjnych, sterowania oraz projekcji i nagłośnienia. Dodatkowo w każdej sali zastosowaliśmy przyłącza stołowe, które oprócz tego, że zawierają gniazda zasilania, przewód służący do podłączenia się do sieci LAN, zawierają również przewody wideo w podwójnym standardzie HDMI i USB-C. Zastosowanie podwójnego standardu wideo pozwalało nam na zachowanie 100% kompatybilności z każdym komputerem osobistym podłączanym do systemu AV w celu przeprowadzenia prezentacji bez względu na jego producenta. Każdą z przestrzeni zaprojektowaliśmy w oparciu o profesjonalne urządzenia renomowanych producentów.
Najmniejsze trzyosobowe pokoje spotkań wyposażyliśmy w 43-calowy monitor LCD. Po podłączeniu dowolnego kabla wideo z przyłącza stołowego do komputera automatycznie włącza się monitor i rozpoczyna się prezentacja. Po odłączeniu kabla od komputera monitor wyłącza się. Sala ta jest przygotowana również do przeprowadzenia wideokonferencji z poziomu komputera pracownika z zainstalowanym dowolnym komunikatorem wideo. W tym celu pod każdym monitorem zainstalowaliśmy estetyczną, małą kamerę o wysokiej jakości obrazu, która charakteryzuje się szerokim kątem widzenia 150°, funkcją automatycznego kadrowania i zliczania osób w sali oraz jest wyposażona w matrycę mikrofonów kierunkowych zbierających dźwięk aktywnych mówców.
Większe, pięcioosobowe sale zostały dodatkowo wyposażone w system bezprzewodowej transmisji audio i wideo oraz czujnik obecności działający multisensorycznie. Czujnik ten wykrywa nie tylko ruch, ale również fizyczną obecność osób znajdujących się w sali. Po wejściu pracownika do sali najpierw automatycznie załącza się 43-calowy monitor LCD, następnie na jego ekranie wyświetlona zostaje grafika z identyfikacją wizualną sali i kodem do podłączenia urządzeń w sposób bezprzewodowy. Pracownik ma również możliwość przeprowadzenia prezentacji z wykorzystaniem kabla wideo znajdującego się w przyłączu stołowym w jednym z dwóch dostępnych standardów HDMI lub USB-C. Na stole konferencyjnym umieszczono dodatkowo urządzenie do przeprowadzania wysokiej jakości telekonferencji. Urządzenie to posiada wbudowane wysokiej jakości mikrofony kierunkowe, głośnik mowy i kodek audiokonferencyjny. Sala ta jest przygotowana również do przeprowadzenia wideokonferencji z poziomu komputera pracownika z zainstalowanym dowolnym komunikatorem wideo. W tym celu pod monitorem, tak jak w przypadku mniejszych sal, zainstalowaliśmy kamerę z funkcją automatycznego kadrowania i zliczania osób znajdujących się w sali.
W biurze znajduję się także duża sala konferencyjna. System zapewnia pełną automatykę prezentacji także w tym pomieszczeniu. Czujnik obecności, wykrywając osoby w Sali, włącza automatycznie 65-calowy monitor UHD. Na ekranie pojawia się logo lub dowolna grafika oraz kod do podłączenia urządzeń w sposób bezprzewodowy. W sali tej pod monitorem zainstalowano kompletny zestaw wideokonferencyjny z kamerą, mikrofonami, głośnikiem oraz kodekiem wideokonferencyjnym z licencją. Do obsługi wideokonferencji, regulacji poziomu audio oraz przełączania źródeł służy 10” panel dotykowy umieszczony na ścianie. W sali tej można przeprowadzić wideorozmowę bez konieczności używania własnego komputera z zainstalowanym oprogramowaniem wideokonferencyjnym. Pracownik po uprzedniej rezerwacji sali włącza wideospotkanie tylko za pomocą jednego przycisku na panelu dotykowym „dołącz do spotkania”.
Strefa recepcyjna połączona jest dwiema salami konferencyjnymi wydzielonymi akustycznymi ściankami mobilnymi. Może ona funkcjonować w trzech różnych scenariuszach jako jeden duży Town Hall, recepcja i jedna duża sala konferencyjno-szkoleniowa lub recepcja i dwie mniejsze sale konferencyjne. Przestrzeń ta wyposażona została w czujniki podziału sali. Dzięki temu, system automatycznie konfiguruje sposób działania systemów AV w zależności od tego, jaki podział zostanie wybrany przez użytkownika. Sterowanie tą przestrzenią odbywa się za pomocą panelu dotykowego umieszczonego na recepcji. Oprócz tego każdą salą można niezależnie sterować z poziomu zainstalowanego w niej lokalnego, dotykowego panelu sterowania. Ze względu na multifunkcjonalny charakter tej przestrzeni wyposażyliśmy ją w monitory 65” UHD zainstalowane na wózkach jezdnych. Dodatkowo pod każdym monitorem znajduje się kompletny zestaw do wideokonferencji zawierający kamerę, głośniki, panel dotykowy oraz zainstalowaną licencje, a także system do transmisji bezprzewodowej.
W przypadku wykorzystania przestrzeni recepcyjnej jako Town Hall istnieje możliwość rejestracji i strumieniowania obrazu z wydarzeń odbywających się w tej przestrzeni. System rejestruje wydarzenia i prowadzi relację online dla pracowników znajdujących się poza biurem. W trakcie wydarzenia w Town-hallu prelegent może prowadzić prezentację ze swojego komputera wyświetlając ją za pomocą projektora o wysokiej jasności 5000 ANSI lumen na dużym, elektrycznie rozwijanym ekranie projekcyjnym.
Również kantyna została wyposażona w system audiowizualny. Składa się na niego monitor wielkoformatowy z odtwarzaczem sieciowym systemu Digital Signage umożliwiającym odtwarzanie treści informacyjnych zgodnie z założonym harmonogramem, wysokiej jakości nagłośnienie z odtwarzaczem audio oraz panel sterowania.
W przestrzeni całego biura zastosowaliśmy system rezerwacji sal. Umożliwia on rezerwację dowolnej sali z poziomu kalendarza programu Microsoft Outlook, kalendarza dostępnego na telefonie pracownika czy bezpośrednio z poziomu zainstalowanych przy wejściu do każdej sali konferencyjnej panelów dotykowych systemu rezerwacji sali. Zintegrowanie systemu rezerwacji sal z czujnikami obecności znajdującymi się w salach spotkań pozwala na automatyczne potwierdzanie rezerwacji i zwalnianie jej w przypadku, gdy w sali nikt się nie pojawił.
W celu usprawnienia pracy administratora systemu IT wdrożyliśmy zintegrowany system zarzadzania infrastrukturą AV/IT – oprogramowanie, które wspiera działania administratora w zakresie instalacji aktualizacji urządzeń AV, zarządzania zasobami, monitorowania stanu urządzeń wchodzących w skład systemu AV i ich zdalnej rekonfiguracji.
Warszawskie biuro Cushman&Wakefield wyróżnia się wykorzystaniem nowoczesnych technologii wspierających pracę w modelu pracy hybrydowej z wykorzystaniem na szeroką skalę wideospotkań w każdej przestrzeni i wspierającą utrzymanie biura w koncepcji Six Feet Office. Koncepcja ta jest autorskim pomysłem C&W, który ma na celu utrzymanie odpowiedniego dystansu społecznego osób pracujących w biurze. Stworzyliśmy przyjazny i łatwy w użytkowaniu system audiowizualny, który dzięki wykorzystaniu systemów automatyki, rezerwacji sal, czujników obecności, bezprzewodowej transmisji dźwięku i obrazu pozwala zminimalizować dotyk. I wszystko to w najwyższej estetyce zastosowanych rozwiązań.