Główną częścią infrastruktury technologicznej niezbędnej do prowadzenia zajęć zdalnie lub hybrydowo są systemy wideokonferencyjne i audiowizualne.
Hybrydowa sala ćwiczeniowa zapewnia możliwość prowadzenia zajęć w trzech trybach:
-
TRADYCYJNYM
Nauczyciel i wszystkie dzieci są obecne w szkole.
-
HYBRYDOWYM
Nauczyciel oraz część dzieci – obecni w szkole, część uczy się z domu.
-
ZDALNYM
Nauczyciel przebywa w szkole, wszystkie dzieci uczą się z domu.
Bazując na naszym doświadczeniu stworzyliśmy gotowe do wdrożenia zestawy urządzeń dla klas lekcyjnych, umożliwiające nauczanie zdalne.

KLASA HYBRYDOWA
Przebieg lekcji
Nauczyciel prowadzi zajęcia przebywając w szkole, w sali lekcyjnej, mając do dyspozycji znajdujące się w niej pomoce naukowe. Do prowadzenia lekcji zdalnej lub hybrydowej nie jest wymagane posiadanie przez nauczyciela komputera z zainstalowaną aplikacją do wideokonferencji.
Kamera zamontowana pod sufitem skierowana jest na nauczyciela oraz na duży monitor dotykowy z funkcją tablicy interaktywnej. Ekran służy do pisania oraz do wyświetlania prezentacji i innych materiałów multimedialnych uczniom.
Obok monitora interaktywnego umieszczony jest dodatkowy monitor podglądowy wyświetlający mozaikę obrazów z kamer uczniów zdalnych. Dzięki temu nauczyciel widzi jednocześnie uczniów przebywających w sali, jak i tych uczących się w domu.
Plany lekcji wszystkich klas wpisane są w kalendarz szkolny np. Microsoft Teams. Dzięki temu uczniowie zdalni po zalogowaniu się do aplikacji widzą swój plan lekcji, a nauczyciel na nabiurkowym panelu dotykowym harmonogram zajęć poszczególnych klas odbywających się w danej sali lekcyjnej, z wyróżnionymi zajęciami, które aktualnie mają się rozpocząć.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję jednym kliknięciem na nabiurkowym panelu dotykowym, po czym automatycznie włączają się monitory i rozpoczyna się transmisja wideolekcji. Uczniowie pracujący w domu na ekranie swojego komputera lub tabletu widzą nauczyciela oraz obraz udostępnionego im ekranu tablicy interaktywnej, po którym pisze prowadzący lub na którym wyświetla swoją prezentację. Po udzieleniu im głosu przez nauczyciela, mogą się wypowiadać, zadawać pytania i aktywnie uczestniczyć w lekcji. Mogą również wspólnie edytować dokumenty, pisać zdalnie na tablicy interaktywnej znajdującej się w sali oraz udostępniać nauczycielowi obraz ekranu swojego komputera lub tabletu.
Lekcja może zostać zarejestrowana, udostępniona i odtworzona w przyszłości jako materiał e-learningowy, np. przez uczniów, którzy nie mogli w niej uczestniczyć, lub służyć do powtórki materiału.
Wyposażenie klasy
- Duży monitor dotykowy z funkcją elektronicznej tablicy interaktywnej do pisania i wyświetlania materiałów multimedialnych;
- Dodatkowy monitor podglądowy wyświetlający mozaikę obrazów z kamer dzieci uczących się zdalnie;
- Kamera zamontowana pod sufitem skierowana na nauczyciela i duży monitor dotykowy;
- Matryca mikrofonowa, sufitowa rejestrująca dźwięk mowy nauczyciela z funkcją eliminacji niepożądanych dźwięków, takich jak szelest, szum i inne hałasy emitowane w pomieszczeniu;
- Głośniki zamontowane przy dużym monitorze dotykowym, z technologią redukcji echa akustycznego (AEC);
- Dedykowany kodek wideokonferencyjny z licencją aplikacji np. Microsoft Teams Rooms i nabiurkowym panelem dotykowym nauczyciela.
Wyposażenie dla ucznia
- Komputer lub tablet z ekranem dotykowym i rysikiem;
- Zainstalowana aplikacja do wideokonferencji, np. Microsoft Teams;
- Zestaw słuchawkowy z mikrofonem wyposażony w technologię aktywnej redukcji hałasów otoczenia (ANC).