A + V

Zaprojektowany przez Hansa Poelziga i wybudowany w latach 1912-1913 Pawilon Czterech Kopuł stanowi część kompleksu wystawienniczego wokół Hali Stulecia. W 2006 roku został on wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a w 2009 stał się filią Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Po modernizacji, w połowie 2016 roku, Pawilon stanowić ma nowoczesną przestrzeń wystawienniczą, której cechą charakterystyczną będzie zastosowanie nowatorskich technik multimedialnych oraz narzędzi informacyjno-komunikacyjnych. Nasza firma dołożyła do jego przebudowy swoją małą cegiełkę, zapewniając wyposażenie audiowizualne dla dwóch sal w części wejściowej budynku.

Opis rozwiązania

Głównym wyzwaniem, przed którym stanęliśmy, była integracja z istniejącymi już systemami, dostosowanie projektu do wymagań Klienta i aranżacji sal, a także zaprojektowanie i wykonanie kontentu multimedialnego nawiązującego do charakteru przyszłej wystawy sztuki współczesnej. Wymagało to kilku zmian w projekcie i zastosowania nietypowych technologii oraz nietuzinkowego podejścia do kwestii produkcji treści multimedialnej.
W pierwszej z sal stworzyliśmy 2 pionowe ściany monitorowe, każdą składającą się z 5 monitorów o przekątnej 55 cali. Multimedia wyświetlane na obu ścianach pobierane są przez playery wideo z oprogramowanego przez nas centralnego serwera CMS. Urządzenia łączą się z serwerem za pomocą sieci LAN i pobierają z niego przeznaczoną dla nich zawartość. Multimedia wyświetlane są w wysokiej jakości i dużej rozdzielczości, zapewniając zwiedzającym komfortowy odbiór treści. Przygotowane zostały dwie wersje prezentacji – jedna w języku polskim, a druga w językach angielskim i niemieckim jednocześnie. Na każdej ze ścian wideo wyświetlana będzie inna wersja językowa multimediów. Nagłośnienie stanowisk zapewniają zestawy składające się ze wzmacniacza i dwóch głośników. Aby zapewnić niezawodność działania system został uzupełniony o awaryjne playery wideo.
W drugiej sali stworzyliśmy 8 stanowisk monitorowych na filarach pomieszczenia. 55 calowe monitory zawieszone w pozycji pionowej wyposażyliśmy w folię dotykową mogącą obsłużyć do 10 dotyków oraz szybę zabezpieczającą. Każde ze stanowisk obsługiwane są poprzez dedykowaną aplikację. Tak jak w przypadku ścian monitorowych multimedia pobierane są z serwera za pośrednictwem sieci LAN przez wbudowany player wideo. Ciekawym wyzwaniem było stworzenie gry interaktywnej dla 8 stanowisk. Gra „Labirynt” przenosi użytkowników w wirtualny świat sztuki współczesnej, w którym realizując zadania na poszczególnych etapach wędrówki poprzez rywalizację zdobywają wiedzę. Labirynt utrzymany w konwencji przestrzeni trójwymiarowej to miejsce, gdzie bohaterowie poszczególnych graczy podążają wspólnymi ścieżkami labiryntu wiedzy widząc na wzajem swoje postępy. Scenariusz rozgrywki podzielony został na etapy, w których gracze uczą się czym jest sztuka współczesna, ale również wyrażają własną tożsamość tworząc dzieła w technice kolażu i publikując je w galerii dzieł. Gra została stworzona w technologii Unity 3D, a dzięki mechanizmom komunikacji sieciowej jest rozgrywką multi-player angażującą do 8 graczy w tym samym czasie.
Okablowanie oraz urządzenia AV w obu salach ukryte zostały w obudowach z malowanej proszkowo stali o wyglądzie dostosowanym do stylistyki pomieszczeń. Każdy z monitorów wyposażony został w dodatkową szybę zabezpieczającą.
Udostępniliśmy również Użytkownikowi możliwość zdalnego uruchamiania i wyłączania urządzeń w systemie oraz ustalania harmonogramu ich działania, której to funkcjonalności zabrakło w przetargowej, pierwotnej wersji projektu.

Efekt końcowy

Realizacja nawet z pozoru prostych systemów potrafi sprawić kilka istotnych problemów. Tak było także w przypadku Pawilonu Czterech Kopuł, udało nam się jednak rozwiązać wszystkie pojawiające się problemy i w terminie zakończyć pracę. Mamy nadzieję, że zrealizowany przez nas system przez lata witać będzie gości Muzeum Narodowego wprowadzając ich w tematykę wystaw i zapewniając im nieco rozrywki w trakcie oczekiwania na rozpoczęcie zwiedzania.